Valg til menighedsrådet 2024

Valget til det nye menighedsråd finder sted den 17. september 2024. Funktionsperioden er på 4 år og begynder den første dag i kirkeåret, som i år er den 1. december.
Valget til menighedsrådet er nok af større betydning, end mange forestiller sig.  Det er nemlig gennem de demokratisk valgte menighedsråd, at folkekirken på lokalt plan styres.
Det er derfor vigtigt for os alle sammen, at der er nogen, der vil gøre en forskel ved at stille op og i øvrigt deltage i valget.

Menighedsrådets opgaver

I overskrifter har menighedsrådet lokalt ansvaret for:

·       Kirkens økonomi

·       Forvaltning og personaleledelse

·       Kulturarven i form af kirkens bygninger mv.

·       Kirkegården

·       Kirkens Liv og Vækst

Indenfor de økonomiske rammer, der stilles til rådighed i form af sognets andel af kirkeskatten- (ligningen) og diverse driftsindtægter, skal menighedsrådet ansætte og sørge for aflønning og ledelse af personale (bortset fra præsterne), bevilge og attestere alle driftsudgifter og sørge for drift og vedligehold af bygninger og kirkegård m.v.

Derudover er det menighedsrådets ansvar, at rammerne for kirkens forkyndelsesmæssige og forvaltningsmæssige opgaver – herunder kirkebogsføringen med registreringer af fødsel, dåb, vielser, bisættelser og begravelser etc. - er i orden.

Desuden skal menighedsrådet sikre rammer for alt øvrig aktivitet, i form af møder, arrangementer, korarbejde, koncerter, tilbud til børn, unge og ældre. Alt det, der giver liv omkring kirken som en vigtig del af lokalsamfundet.

Valget
Valget til menighedsrådene finder i første omgang sted i form af et møde – den såkaldte valgforsamling. Valgforsamlingen i Elsted Sogn finder i år sted tirsdag den 17. september kl. 19.00 i Elsted Sognegård.
På valgforsamlingen gives der en orientering om menighedsrådets arbejde og opgaver. Derefter opstilles kandidaterne til valget, som herefter foregår ved skriftlig, hemmelig afstemning.

Valget ledes af en valgbestyrelse, der består af Inge-Margrethe Lund Nielsen, Søren Kæmpe (bestyrelsesformand) og Jørgen Andersen. I alt skal der vælges 8 medlemmer af menighedsrådet og et antal stedfortrædere.

Alle interesserede kan overvære valgforsamlingen, men kun medlemmer af folkekirken i sognet (over 18 år) eller personer, der har sognebåndsløsning, har valgret og er valgbare.

Efter valgforsamlingens afholdelse annonceres resultatet af valget offentligt. Der er herefter mulighed for at opstille alternative lister med henblik på evt. ekstraordinær valgforsamling i oktober og/eller afstemningsvalg i november.

Hvorfor?
Hvorfor er det vigtigt, at man deltager i valget ved at møde op til valgforsamlingen og deltage aktivt i opstillingen og valget af kandidater?
Svaret er i virkeligheden enkelt: Der er ikke andre til at tage sig af de opgaver, som hører til driften af et sogn som Elsted Sogn!

Det er vigtige og spændende og forpligtende opgaver. Derfor er det vigtigt, at vi den 17. september får opstillet og valgt nogle gode kandidater, der kan og vil påtage sig denne opgave på hele menighedens vegne.